Co sprawia, że fiszka jest fenomenalna?
Super fiszka przede wszystkim działa, nie daje Ci wewnętrznego tłumacza, nie uczy na pamięć. A przede wszystkim, zanim skończysz przygotowywać swoją fiszkę, to już dużo wiesz i dużo pamiętasz.
Żeby stworzyć fiszki należy mieć sztywny karton papieru, żeby szybko się nie zniszczyły, bo często będziesz ich używać.
Na samej górze napisz słowo, którego chcesz się nauczyć. Pamiętacie, że słowa nie znaczą nic jeśli nie są użyte w kontekście bo tylko wtedy słowa zyskują swoje znaczenie.
Jeśli więc mamy słówko „go”, a ja wiem, że jest to dla mnie słówko „iść” i wygooglowałam sobie w internecie, to pojawia mi się zależność, że mówimy „go home” czyli „iść do domu” ale „go to work”, „go to school”. Widzimy więc, że są dwie możliwości stosowania słówka „go”. Dla mnie słówko „iść” wygląda w ten sposób, jako człowiek, który kroczy.
Dlaczego warto to narysować? Nasz mózg widzi przede wszystkim kolor i ruch i w ten sposób się uczy. My przede wszystkim uczymy się rzeczy, które potrafimy zobaczyć, a nasz mózg zobaczy wszystko dużo lepiej, jeśli zobaczy kolor i właśnie ruch. Więc mamy główne słówko, mamy do tego pokazane przykłady, mamy odzwierciedlenie tego w rysunku, pod spodem jeszcze, wiedząc że jest to czasownik, dodałam dwie pozostałe formy tego czasownika – formę przeszłą i formę perfect, której wiem, że prędzej czy później będę musiała się nauczyć. Zwróć uwagę, że za każdym razem zaznaczyłam to różnym kolorem, a żeby od razu to wyróżnić. Do tego zrobiłam bardzo ważną rzecz. Napisałam trzy zdania.
I go to work every day.
Chodzę do pracy codziennie.
I want to go home now.
Ja chcę iść do domu teraz.
She goes to school nearby.
Ona chodzi do szkoły niedaleko.
Więc nawet jeśli zapomnę ten rysunek, to z tego kontekstu, mój mózg będzie w stanie wyciągnąć znaczenie, czyli nawet jeśli nie pamietam co to słowo znaczy i nawet jeśli nie pamiętam tego rysunku, wystarczy, że przeczytam te trzy zdania i wtedy będę wiedziała, co te słowa oznaczają.
A gdyby się okazało, że już zupełnie nie pamiętasz, to z tyłu fiszki zapisz sobie znaczenie „iść”. Ważne żeby to znaczenie było dopisane ołówkiem delikatnie.
Kiedy uczysz się z takich fiszek, to nie ucz się na pamięć, tylko za każdym razem twórz kolejne zdania, patrząc na ten rysunek, patrząc na to słowo i patrząc na te przykłady. Twórz dwa, trzy kolejne zdania i bierz kolejne słowo.
Pokazałam Ci też, że można to zrobić na wiele sposobów, byleby był kolor i ruch, i żeby słowa były użyte w kontekście. Możemy oczywiście na jednej fiszce zmieścić wiele elementów, jak na przykład w słówku „eat” .
Możemy powiedzieć “I eat pizza with my friends for lunch.” Czyli już wiem, że jem pizzę. “Z Kim” będzie „with” a “na obiad/ śniadanie” itd. „for” lunch, supper. I tak zamieściłam tutaj przykładowe zdania.
He eats pasta with friends.
I eat pizza for lunch.
I eat pizza for breakfast.
I eat pizza for dinner.
I eat pizza for supper.
Tak więc mam opisane obie możliwości czyli „with” oraz „for” jak również obie, pozostałe formy czasownika. Oraz znaczenie z tyłu, na wszelki wypadek. Tak właśnie mają wyglądać wasze fiszki.
Powodzenia!